Vertrouwenspersoon

Anders denken, <br>anders doen

Vertrouwenspersoon


In elke organisatie krijgen medewerkers te maken met ongewenste omgangsvormen en kwesties m.b.t. integriteit zowel van collega’s als van leidinggevenden. Werkgevers hebben op basis van art. 7:611 Burgerlijk Wetboek en art.3.2 Arbowet de wettelijke plicht een veilige werkomgeving te bieden aan werknemers. Daarnaast zegt het huis van de Klokkenluiders dat een organisatie een meldregeling moet hebben en een meldpunt integriteit. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon is voor een werkgever een mogelijkheid om invulling te geven aan alle wettelijke verplichtingen. 


Het oogmerk van het werk van de vertrouwenspersoon is bij te dragen aan een veilige en integere werkomgeving waarin werknemers optimaal kunnen functioneren en zich veilig voelen om het beste van zichzelf te geven voor de organisatie. 

De vertrouwenspersoon richt zich erop melders van ongewenst gedrag en integriteit te ondersteunen en te helpen bij het de-escaleren, het beëindigen van het als ongewenst ervaren gedrag en het stopzetten van de integriteitschending klein of groot. Opvang, begeleiding en het meedenken over de oplossing zijn daarbij het doel. 


De vertrouwenspersoon begeleidt de medewerker bij elke stap die de medewerker wil zetten in een organisatie, van niets doen tot een klachtenprocedure en alles wat daar tussenligt. Demelderblijftteallentijdezelfverantwoordelijkvoordekeuzesdieergemaakt worden voor het oplossen van de casus. De melder houdt dus de regie! 

Na het oplossen van de casus verleent de vertrouwenspersoon nog enige tijd nazorg. 


Wat doet een vertrouwenspersoon?

  • Verzorgt de eerste opvang van werknemers die zijn lastiggevallen en die hulp en advies nodig hebben.
  • Bekijkt of een oplossing in de informele sfeer mogelijk is.
  • Informeert het slachtoffer over andere mogelijkheden, zoals klachtenprocedures.
  • Geeft begeleiding als de werknemer de zaak aan de orde wil stellen bij een klachtencommissie of leidinggevende.
  • Verwijst naar andere hulpverlenende instanties, bijvoorbeeld een mediator.
  • Geeft voorlichting over de aanpak van ongewenst gedrag.
  • Adviseert en ondersteunt leidinggevenden en management bij het voorkomen van ongewenst gedrag.
  • Registreert gevallen van ongewenst gedrag.


Addie de Hoop is werkzaam als vertrouwenspersoon bij de gemeente Altena Hij heeft hiervoor naast de basis opleiding, een specialisatie Vertrouwenspersoon Integriteit gevolgd.


Aangesloten bij LVV

aangesloten bij LVV
Share by: